انشا درون مورد طبیعت و توصیف آن – مـهارت نوشتاری

انشا درباره توصیف طبیعت – شماره ۱

طبیعت یکی از هزاران نعمت هایی هست که خداوند بـه مخلوقاتش عطا فرموده که تا در ضمن استفاده و لذت از آن، توصیف رنگین کمان درون حفظش کوشا باشند.طبیعت یعنی هر آنچه کـه خداوند مـهربان بـه ما عطا کرده هست ؛ از سرسبزی و زیبایی کوه و دشت و صحرا که تا دریـا و غروب خورشید و بسیـاری از چیز های دیگر کـه زبان، قادر بـه وصف آن نیست.

تماشای طبیعت خیلی لذت بخش است. توصیف رنگین کمان از درختان زیبا گرفته که تا گل های رنگارنگ و عطرآگین و گونـه های حیوانی قشنگ و سبزه زارهای پهناور و کوه های برافراشته، همگی چشمان ما را بـه تماشای خود فرا مـی خوانند .

وقتی بهار جامـه ی سبز رنگ و رنگارنگ خود را بر تن مـی کند با دیدن آن احساس آرامش مـی کنیم و دوست داریم هر لحظه درون کنار آن بنشینیم و زبان بـه توصیف آن بگشاییم. توصیف رنگین کمان وقتی صدای شرشر آب بـه گوش مـی رسد یـا وقتی قایقی سوار بر امواج پر تلاطم دریـا مـی بینیم، درون دل احساس سبکی مـی کنیم و این چقدر لذت بخش است. غروب خورشید کـه دیگر جای خود دارد! وقتی خورشید بعد از یک سفر یک روزه چشم از زمـین فرو مـی بندد و دستی بـه نشانـه ی خداحافظی تکان مـی دهد و چهره درون پس کوه های سر بـه فلک کشیده مغرب قایم مـی کند و پرده ی سیـاه شب دامن گستر مـی شود، زیبا و دل چسب است.

و زیباتر از تمام این ها، بیدارشدن از خواب درون یک فصل زمستانی و تماشای بلورهای زیبای برف هست که با لبخند روی ساقه های خشکیده ی درختان بـه خواب رفته، جا خوش کرده اند! و درختانی کـه لباس سفید بر تن کرده و به خوابی کوتاه مدت فرو رفته اند.

آری خدا زیباست چرا کـه خالق آن زیباست.

انشا درون مورد طبیعت – شماره ۲

در یک صبح بهاری، باران زیبایی مـی بارید و من نیز درون گوشـه ای از دشت زیبا با چتر رنگی ام روی صندلی چوبی نشسته بودم و به آفریده های خدا مـی اندیشیدم که تا اینکه درون ذهنم بـه طبیعت پیش رویم رسیدم. چه نعمت وسیعی پیش رویم بود. سرسبزی دشت و چمن و صدای زیبای قطرات باران، و گنجشک هایی کـه سراسیمـه بـه لانـه هایشان درون لابهدرختان پناه مـی بردند.

صدای بارش باران و رعد و برق، دشت را فرا گرفته بود. آسمان چه با شادی قطره های باران را راهی زمـین مـی کرد و گل های رنگارنگ را خیس! ساعاتی بعد باران قطع شد و خورشید ابرها چهره نشان داد و رنگین کمانی بـه پا انداخت. چه رنگین کمان دلنشینی! با رنگ های نیلی، بنفش،آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز. چه رنگ های دلربایی!
خالق تمام این زیبایی ها خداوندی هست که زیبایی را دوست دارد و نعمت های زیـادی را بـه ما ارزانی داشته است.

طبیعت خداوند پر از زیبایی هست و زبان درون بیـان آن ها قاصر است. ما انسان ها طبیعت را بسیـار دوست داریم، ولی از همـه موجودات بیش تر بـه آن آسیب مـی زنیم. ما حتما برای طبیعت مانند هر موجود زنده ی دیگری احترام بگذاریم و برای آن ارزش قائل باشیم. یـادمان باشد کـه ما درون برابر نعمت های خداوند مسئول هستیم و خداوند از ما درباره ی آن نعمت ها باز خواست مـی کند. خداوندا کمک کن که تا قدر طبیعت را بهتر و بیش تر بدانیم.

توصیف و انشا ساده ادبی طبیعت _ دانشچی

: توصیف رنگین کمان




[2 انشا درباره طبیعت و توصیف آن - دانش‌چی توصیف رنگین کمان]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 13 Jul 2018 08:46:00 +0000